جامعه شناسی

جامعه شناسی
طبقه بندی موضوعی

جلسه اول - مقدمه

جمعه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۴۸ ق.ظ

v    جامعه شناسی

در خصوص اینکه "تعریف جامعه شناسی چیست؟" در همین ابتدا باید گفت که ما در پاسخ به این پرسش هرگز راه آسانی را در پیش رو نخواهیم داشت! و این دشواری خود رسماً از مسئله ای بر می خیزد که ما مدتهاست در پیش رویش داریم و آن اینکه اگر هزار جامعه شناس و جامعه اندیش را ، البته اگر که بتوانیم ، یکجا بنشانیم ، آنگاه که برخیزند ، با کمال تأسف ، خواهیم دید که بر سر تعریف واحد و مشخصی از جامعه شناسی توافق ندارند !

ما عمدتاً با سه گروه از متفکران روبرو هستیم که هر یک بنوعی به این پرسش پاسخ داده اند و بهر نحو از سر آن گذشته اند ؛ در این بخش ابتدا اندکی با طرز تفکر این سه گروه آشنا می شویم و بعد بحث تعاریف را در بخش بعدی پی می گیریم ؛ گروه اول از این سه گروه آنهایی هستند که اساساً هیچ اعتقادی به تعریف جامعه شناسی ندارند و در واقع با صراحت کامل اعلام کرده اند که دست اندرکاران جامعه شناسی برای اینکه رسالت علمی خویش را پی بگیرند و به تعقیب اهداف تعیین شده بپردازند ، نیازی به تعریف واحد و مشخصی از جامعه شناسی ندارند ! از معتقدان به این نظر می توان به رابرت هیجدرون و  سانفورد لبوویتز و هانری مندراس اشاره کرد .این گروه از متفکران ، تعریفی مشخص برای جامعه شناسی ارائه نداده و در بهترین حالت چیزی بیش از این نگفته اند که "جامعه شناسی همان چیزی است که جامعه شناسان بدان مشغول اند" !

 گروه دوم آنهایی هستند که از موضعی نزدیک به گروه اول ، دشواری تعریف برای جامعه شناسی را بدلیل وسعت و پیچیدگی موضوع آن ، پذیرفته و اعتراف نموده اند ولی با وجود این ، بهر ترتیب خود نیز تعریفی از آن ارائه کرده اند ؛ ژرژ گورویچ بعنوان نامدارترین عضو این گروه ، بر این منوال در کتابی تحت عنوان "موضوع و روش جامعه شناسی" با دقت خاصی تعاریف موجود از جامعه شناسی را مورد نقد و بررسی قرار داده و با ذکر ایرادات هر کدام ، آخر سر خود نیز تعریفی از جامعه شناسی ارائه داده است که در کل ، احتیاط محض از سر و روی آن می بارد ! البته کم شباهت نبودن تعریف ایشان به تعریف دیگران ، خود ناشی از این مسئله است که مشخصاً سعی کرده اند نقاط مورد قبولشان از تعاریف دیگران را بعنوان تأیید در متن تعریف خود بگنجانند ! ...

اما گروه سوم را عموماً آنهایی تشکیل می دهند که  قاطعانه به ضرورت ارائه تعریف از جامعه شناسی قائل بوده اند و بر این اساس ، قرص و محکم به ایراد تعریفی مشخص از آن پرداخته اند ؛ اینها بر این باورند که ضرورت تعریف برای یک علم ، ضرورتی منطقی و روش شناختی است و جامعه شناسی هم از این قاعده مستثنی نمی باشد ؛ این گروه در سیر استدلال خویش ، از مخالفان خود که عموماً متعلق به گروه اول اند ، می پرسند که چگونه می توان رسالت علمی خویش در جامعه شناسی را آغاز کرد و به تعقیب اهداف آن پرداخت بدون آنکه تعریف معین و مشخصی از آن در ذهن داشت ؟! و یا اساساً چگونه می توان بدون در نظر داشتن تعریفی مشخص از جامعه شناسی ، حد و حریم مسائل آن را از مسائل علوم دیگر مشخص کرد و به مطالعه و بررسی دقیق و اصولی آنها پرداخت ؟! ... خلاصه اینکه این گروه تعریف را آغاز کار می دانند و هیچ دلیلی را هم برای گریز از آن موجه نمی شمارند !   


  • معصومه جلیلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی